Home Pageεικαστικά

Εικαστικά

Εικαστικά Εργαστήρια έχουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν σε όλα τα Κέντρα Πολιτισμού, εφόσον υπάρχει ικανός αριθμός συμμετοχών. Τα προγράμματά τους αποσκοπούν στην καλλιέργεια της προσωπικής έκφρασης και την ανάπτυξη της δεξιότητας και της φαντασίας μέσα από τη γνώση, τον πειραματισμό, την ελευθερία και τη συνεργασία.

Το πρόγραμμα σπουδών είναι προσαρμοσμένο στις ηλικιακές ομάδες και εξελίσσεται ανάλογα. Στους μαθητές δίνεται η δυνατότητα να γνωρίσουν σφαιρικά το εικαστικό αντικείμενο που παρακολουθούν, να δοκιμάσουν διαφορετικές τεχνικές και υλικά, να έρθουν σε επαφή με το θεωρητικό κομμάτι της τέχνης και τις σύγχρονες τάσεις. Επιπλέον, μέσα από τις ομαδικές  εργασίες που συμπεριλαμβάνονται, καλλιεργείται το πνεύμα συνεργασίας και η συλλογικότητα.

Τα τμήματα παρουσιάζουν το έργο τους σε εκθέσεις, διαγωνισμούς, καλλιτεχνικά δρώμενα και κοινωνικές εκδηλώσεις. Τα εργαστήρια είναι οργανωμένα και λειτουργούν με εκπαιδευμένους καθηγητές.

Εικαστικά εργαστήρια :

 Αγιογραφία

Στο πρόγραμμα του τμήματος Αγιογραφίας διδάσκονται όλες οι βασικές αρχές της Βυζαντινής Αγιογραφίας για αρχάριους και προχωρημένους. Σκοπός του τμήματος είναι η εισαγωγή στην κατασκευή των κονιαμάτων, στην τεχνική της νωπογραφίας και της ξηρογραφίας καθώς και στην κατασκευή ενός ολόκληρου έργου.
Διδάσκονται:
• Εισαγωγή- Ορισμοί- Γνωριμία με τα υλικά.
• Ασκήσεις αντιγράφου Εικόνας.
• Ιστορία Βυζαντινής Αγιογραφίας.
• Γενική ιστορική αναδρομή.
• Σχεδιασμός φορητής Εικόνας με απλές παραστάσεις.
• Σχεδιασμός φορητής Εικόνας με σύνθετες παραστάσεις.
• Διδασκαλία τεχνικής.
• Προετοιμασία και κολλητό χρύσωμα Εικόνας.
• Βυζαντινή Αγιογραφία με την παραδοσιακή μέθοδο των φορητών εικόνων σε ξύλο.
• Μεταφορά μορφής στην επιφάνεια.
• χρήση χρώματος με αυγό και ξίδι, φωτισμός προσώπου, ένδυμα, χρύσωμα και επίστρωση βερνικιού.
• Ιδιότητες και επιλογή κατάλληλων χρωμάτων για νωπογραφία.
• Κατασκευή Φρέσκου (Νωπογραφία) με παραδοσιακά υλικά.
• Παρουσίαση κατασκευής τοιχογραφίας με ξηρογραφικές τεχνικές.
• Παρουσίαση κονιαμάτων με συνθετικά σύγχρονα υλικά.
• Ελεύθερο σχέδιο, Φορητή εικόνα, Μικρογραφία, Τοιχογραφία, Ιστορία τέχνης, Ρυθμολογία, Στοιχεία ψηφιδωτού και συντήρησης εικόνων.
Το θεωρητικό μέρος του μαθήματος γίνεται κατά τη διάρκεια των ασκήσεων

Διακοσμητικά αντικείμενα

decoupage
Το συγκεκριμένο εργαστήριο στοχεύει στη γνωριμία όσον αφορά την τεχνολογία υλικών σε πρακτικό επίπεδο, στον σχεδιασμό πρωτότυπων και καινοτόμων σχεδίων και τέλος στην άριστη κατασκευή και υλοποίηση ιδεών.
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να συλλέξουν περίεργα, παράξενα, απρόσμενα υλικά και να τα επεξεργαστούν ώστε να επιδείξουν τις ιδιότητες τους και να τα μορφοποιήσουν, ώστε να φτιάξουν τα δικά τους διακοσμητικά αντικείμενα.
Ειδικότερα θα ασχοληθούν με μέταλλα, πλαστικά, καουτσούκ, ύφασμα και ό τι αλλά και με την τεχνική decoupage και κρακελέ.
Decoupage σημαίνει στην γαλλική γλώσσα «κόβω», και δεν είναι τίποτα άλλο από την δημιουργική συναρμολόγηση, το κόλλημα και το βερνίκωμα κομμένων χαρτιών, ριζόχαρτων ή χαρτοπετσέτας τα οποία χρησιμοποιούνται για την διακόσμηση αντικειμένων.
Το Κρακελέ είναι η τεχνική που δίνει την εικόνα «σπασίματος» του βερνικιού ή του χρώματος της επιφάνειας ενός αντικειμένου, με τη χρήση κατάλληλων χημικών σκευασμάτων.
Το μάθημα προσαρμόζεται ανάλογα με τις επιθυμίες των ενδιαφερομένων.

Ενδυματολογία
κοπτική – ραπτική
Τα τμήματα απευθύνονται κυρίως σε ενήλικες που δεν έχουν ασχοληθεί καθόλου με το αντικείμενο ή βρίσκονται στα πρώτα τους βήματα, όσο και σε αυτούς που ασχολούνται ερασιτεχνικά ή/και επαγγελματικά και θέλουν να βελτιώσουν την τεχνική και το ταλέντο τους.
Στα τμήματα διδάσκονται:
• Βελονιές ραφής (τρύπωμα, σορφιλέ, καρίκωμα, σούρα, ρεμπάτεμα, πιόσιμο, κτλ).
• Να παίρνουμε μέτρα σωστά, να βγάζουμε πατρόν, φούστα, παντελόνι, φόρεμα, παιδικά, ανδρικά, γυναικεία… κι εφόσον αντέχουν οι μαθητές, πάμε σε ζακέτες, σακάκια, παλτό.
Όλα τα παραπάνω τα ράβουμε στα μέτρα μας, στα μέτρα των παιδιών μας ή των αγαπημένων μας προσώπων. Δηλαδή παίρνουμε ένα κομμάτι πανί και το κάνουμε ρούχο.

 

Ζωγραφική ενηλίκων


Στο τμήμα ζωγραφικής ενηλίκων μπορούν να συμμετέχουν όλοι εκείνοι που αγαπούν τη ζωγραφική και θέλουν να εξελίξουν την τεχνική τους.
Διδάσκονται:Σχέδιο
 Υλικά σχεδίου (μολύβι, κάρβουνο, παστέλ, σινική μελάνι)
 Μέτρο (χρήση βελόνας, κλίμακας, αναλογίες, άξονες)
 Κανόνες προοπτικής
 Φωτοσκίαση
 Σχέση γραμμής – φωτός  Χρώμα  Υλικά χρώματος (πλαστικά, ακρυλικά, λάδι, παστέλ, ξυλομπογιά)
 Χρώματα (κύρια – συμπληρωματικά)   Χρώματα (θερμά – ψυχρά)   Σπουδή νεκρής φύσης  Ελεύθερο θέμα

 

Ζωγραφική νηπίων/παιδιών/εφήβων

Το πρόγραμμα των τμημάτων ζωγραφικής νηπίων/ παιδιών/ εφήβων περιλαμβάνει τους εξής σκοπούς μάθησης:
 Εικαστική γλώσσα.
 Έννοια του χρώματος.
 Τονικές διαβαθμίσεις ως μέσο απόδοσης.
 Σκιά, φως, προοπτική, οργάνωση χώρου.
 Εξέλιξη της λεπτοκινητικής ικανότητας με διάφορες ασκήσεις.
 Μελέτη αναλογιών και κίνησης ανθρώπινου σώματος.
 Πλαστική τέχνη.
Η διαδικασία στηρίζεται στη χρήση μιας μεγάλης ποικιλίας υλικών και τεχνικών όπως: χαρακτική, πηλός, γυψόγαζα-χαρτοπολτός, σχέδια με μοτίβα και ματιέρες, κατασκευές, ζωγραφική σε ξύλο και σε ύφασμα, ομαδικές εργασίες, κολλάζ …
Εδώ λοιπόν τα παιδιά …
 Θα αποκτήσουν βασικές σχεδιαστικές ικανότητες.
 Θα γνωρίσουν έργα μεγάλων ζωγράφων μέσα από παρουσιάσεις και μελέτη.
 Θα παρατηρήσουν χρησιμοποιώντας μια και περισσότερες αισθήσεις.
 Θα αποκτήσουν αισθητικές και κτητικές δεξιότητες καθώς και οικολογική συνείδηση.
 Θα γεμίσουν από χαρά, αυτοπεποίθηση και προσωπική άποψη.

Κεραμική παιδικό / ενηλίκων

Η κεραμική είναι μια τέχνη η οποία έχει επιβιώσει μέσα στους αιώνες. Αποτελεί σημείο αναφοράς όλων των αρχαίων πολιτισμών και διατηρεί την αίγλη της μέχρι και σήμερα. Κόντρα στη σύγχρονη εποχή, τα κεραμικά αντικείμενα πέραν της διακοσμητικής τους αξίας, διατηρούν τη χρηστικότητά τους.
Σκοπός του τμήματος κεραμικής είναι να προσφέρει στους σπουδαστές του ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκμάθησης της κεραμικής τέχνης, καθώς και όλα τα απαραίτητα εφόδια για να δημιουργήσουν μοναδικά αντικείμενα, με γνώμονα τη δική τους φαντασία. Ο πηλός με τον οποίο θα έχουν τη δυνατότητα να πειραματιστούν, σε συνδυασμό με τις διαφορετικές τεχνικές που θα διδαχθούν, δεν είναι τίποτα περισσότερο από εργαλεία – όχι μόνο για την κατανόηση των αρχαίων πολιτισμών (ο πηλός ήταν και θα είναι πάντα το ίδιο διαχρονικό υλικό), αλλά και για να διοχετεύσουν την ανάγκη τους για πρωτότυπη δημιουργία.
– Γνωριμία με τις βασικές τεχνικές της πηλοπλαστικής: μακαρόνι, φύλλο,
τσιμπητό.
– Τεχνικές διακόσμησης.
– Οι τεχνικές του τροχού αγγειοπλαστικής.
– Ζωγραφική και γνωριμία με τα πυροχρώματα.
– Υάλωμα.
– Ψήσιμο.

Κόσμημα

Το κόσμημα είναι ένας τρόπος έκφρασης και για αυτούς που θέλουν να εξωτερικεύσουν την ομορφιά της ψυχής τους και τις ανησυχίες τους. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, οι συμμετέχοντες θα οικειοποιηθούν τις τεχνικές του κοσμήματος και θα ωθηθούν στη δημιουργία κοσμημάτων με έμφαση στις φυσικές πρώτες ύλες. Έτσι με την εξερεύνηση διαφόρων τεχνικών και τεχνοτροπιών, μέσα από ένα παιχνίδι δημιουργίας και πλασίματος της ύλης και των υλικών να διερευνήσουν το προσωπικό τους γούστο και ενδιαφέρον. Στόχος είναι καλλιεργώντας παράλληλα την τεχνογνωσία και την κατάρτιση γύρω από το σχεδιασμό του χειροποίητου κοσμήματος, να οδηγηθούν σε εφαρμογές με την αυθεντική προσωπική τους ματιά και νότα.
Διδάσκονται:
1. Ιστορία Κοσμήματος – Υλικά – Εργαλεία.
2. Άτακτες κατασκευές από διάφορα υλικά.
3. Δεσίματα – Κουμπώματα.
4. Κατασκευή μάσκας-κόσμημα.
5. Δημιουργία πρώτης ύλης κοσμημάτων από πυλό, δέρμα, χαρτοπολτό.
6. Πλέξιμο-ράψιμο-κέντημα.
7. Σύρμα και ημιπολύτιμοι λίθοι. Πλέξεις με σύρμα.
8. Γνωριμία με το μέταλλο-κρύο smalto.
9. Σχέδιο Κοσμήματος και Εφαρμογή.
10. Χρήση σέγας, λίμας, κόλληση, φινίρισμα.
11. Πάντρεμα μετάλλων με διάφορα φυσικά υλικά.
12. Το προσωπικό μου κόσμημα. Σχεδιασμός και υλοποίηση.

Μικροί αρχιτέκτονες

Το τμήμα «μικροί αρχιτέκτονες» απευθύνεται σε παιδιά δημοτικού όπου μέσα από παιχνίδια και κατασκευές εξερευνούν με όλες τις αισθήσεις τον κόσμο και με την φαντασία τους τον δημιουργούν από άλλη οπτική, έξω και πέρα από τα συνηθισμένα.
Τα παιδιά μαθαίνουν να πειραματίζονται, να σχεδιάζουν και να βλέπουν άμεσα το αποτέλεσμα της προσπάθειάς τους, που πάντα είναι πολύ εντυπωσιακό.
Φανταστικοί πύργοι, μαγικά νησιά, φωλιές πουλιών και πολιτείες φτιαγμένες από lego ή ζαχαρωτά είναι μόνο μερικά από τα μοντέλα που καλούνται να φτιάξουν τα παιδιά.
Το συγκεκριμένο μάθημα καλλιεργεί την τρισδιάστατη αντίληψη, τη μαθηματική σκέψη και την δεξιότητα στην επικοινωνία.
Κι όσο για την αρχιτεκτονική; Χρησιμοποιείται ως μέσο για να δώσει στα παιδιά τα δεκάδες ερεθίσματα που από τη φύση της έχει η επιστήμη αυτή, ώστε να τα βοηθήσει στη συγκρότηση της σκέψης, να τονώσει τη φαντασία, τη δημιουργικότητά τους και τελικά να τα κάνει να πιστέψουν στον εαυτό τους, για να γίνουν οι «αρχιτέκτονες» του μέλλοντός τους.

Ψηφιδωτά

Το τμήμα αποσκοπεί στην κατάρτιση σχετικά με τα είδη των ψηφιδωτών καθώς και το σχέδιο και τον τρόπο σχεδιασμού των ψηφιδωτών παραστάσεων. Επίσης γίνονται γνωστά τα υλικά και τα μέσα κατασκευής των ψηφιδωτών, οι μέθοδοι και οι τρόποι κατασκευής τους καθώς και οι εφαρμογές που έβρισκαν αλλά και βρίσκουν τα ψηφιδωτά και γενικότερα οι ψηφιδωτές παραστάσεις στην καθημερινότητα τότε και τώρα.
Αναλυτικότερα διδάσκονται:
• Τα Ψηφιδωτά και η ιστορία τους.
• Είδη Ψηφιδωτών.
• Επιδαπέδια – Επιτοίχια Ψηφιδωτά, Τεχνικές και τρόποι ψηφοθέτησης.
• Σχέδιο και τρόποι σχεδίασης ψηφιδωτών παραστάσεων.
• Εργαλεία – Υλικά – Ψηφίδες και μέσα κατασκευής ψηφιδωτών.
• Μέθοδοι και τρόποι κατασκευής ψηφιδωτών με φυσικές ή τεχνητές ψηφίδες.
• Οι Εφαρμογές και οι πειραματισμοί γίνονται πάνω σε επίπεδες επιφάνειες ή σε χρηστικά αντικείμενα.
• Κάθε σπουδαστής επιλέγει το είδος της ψηφίδας που θα χρησιμοποιήσει φυσική ή τεχνητή, ψηφίδες από βότσαλο ή γυαλί, πλακίδιο ή πέτρα.
Τα παιδιά θα έχουν την δυνατότητα να γνωρίσουν την τέχνη του ψηφιδωτού μέσα από μια σύντομη ιστορική αναφορά δημιουργώντας έργα από έτοιμες κομμένες ψηφίδες και εναλλακτικά υλικά, όπως καπάκια, πέτρες, ξυλάκια και άλλα.