Home PageΝΕΑΣυνθέρμια 2012

Απρ 20

Συνθέρμια 2012

Συνθέρμια 2012 | Πορτραίτα Ελλήνων Συνθετών «Γιώργος Κουρουπός-Επέτειος 70 χρόνων

Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων του 4ου Διεθνούς Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής «Συνθέρμια» του Δημοτικού Ωδείου Θέρμης, που θα διεξαχθεί από τις 20 έως τις 22 Απριλίου 2012, εντάσσεται η συναυλία/αφιέρωμα από το ενόργανο σύνολο σύγχρονης μουσικής Idée Fixe – ensemble in residence στο Γιώργο Κουρουπό με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 70 χρόνων από τη γέννησή του. Σάββατο 7 Απριλίου 2012| Ώρα 21:00 | Αίθουσα δοκιμών της ΚΟΘ «Παλλάς».

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τα έργα: Το όνειρο του χαρταετού για κιθάρα Improptu για βιολί, βιολοντσέλο, κιθάρα και πιάνο Mutation για σόλο φλάουτο ΟΔΥΣΣΕΙΑ | απόσπασμα: Οδυσσέας-Πηνελόπη για τρομπέτα και βιόλα Σονάτα για βιολοντσέλο και πιάνο Δεκατρία όγδοα με αγάπη για σόλο πιάνο Επιστροφή για κλαρινέτο & πιάνο «Στου πόθου το καμίνιν» | Τρία τραγούδια σε κυπριακή ποίηση του 16ου αι. για σοπράνο, κλαρινέτο, βιόλα & πιάνο

Ερμηνεύουν οι μουσικοί (αλφαβητικά) : Ευτυχία Βενιωτά | πιάνο, Αλεξάνδρα Βόλτση | βιόλα Όμηρος Γιαβρούμης | βιολί Βίκτωρ Δάβαρης | βιολοντσέλο Δημήτρης Δημόπουλος | πιάνο Νικολός Δημόπουλος | φλάουτο Γιώργος Λασκαρίδης | τρομπέτα Δημήτρης Λεοντζάκος | κλαρινέτο Θάνος Μήτσαλας | κιθάρα Σολίστ | Άρτεμις Μπόγρη (σοπράνο)

Είσοδος ελεύθερη

Με την υποστήριξη του Συλλόγου Φίλων της Κ.Ο.Θ. και του Ξενοδοχείου «Νεφέλη-Πανόραμα»

Πληροφορίες:

Δημοτική Ωδείο Θέρμης τηλ: 2310 463423

Αναλυτικό Πρόγραμμα Μέρος Α΄ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΟΥ ΧΑΡΤΑΕΤΟΥ για κιθάρα | Θάνος Μήτσαλας (κιθάρα). ΣΟΝΑΤΑ για βιολοντσέλο και πιάνο | Βικτωρ Δάβαρης (βιολοντσέλο), Δημήτρης Δημόπουλος (πιάνο) ΟΔΥΣΣΕΙΑ (απόσπασμα) Οδυσσέας – Πηνελόπη για τρομπέτα και βιόλα | Γιώργος Λασκαρίδης(τρομπέτα), Αλεξάνδρα Βόλτση (βιόλα), IMPROMPTU για βιολί, βιολοντσέλο, κιθάρα και πιάνο | Όμηρος Γιαβρούμης (βιολί), Βίκτωρ Δάβαρης (βιολοντσέλο), Θάνος Μήτσαλας (κιθάρα), Δημήτρης Δημόπουλος(πιάνο)

Μέρος Β´ ΔΕΚΑ ΤΡΙΑ ΟΓΔΟΑ ΜΕ ΑΓΑΠΗ για πιάνο | Ευτυχία Βενιωτά (πιάνο) ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ για κλαρινέτο και πιάνο | Δημήτρης Λεοντζάκος (κλαρινέτο), Ευτυχία Βενιωτά (πιάνο) «ΣΤΟΥ ΠΟΘΟΥ ΤΟ ΚΑΜΙΝΙΝ» τρία τραγούδια σε κυπριακή ποίηση του 16ουαι. για σοπράνο, κλαρινέτο, βιόλα και πιάνο |Δημήτρης Λεοντζάκος (κλαρινέτο), Αλεξάνδρα Βόλτση (βιόλα), Δημήτρης Δημόπουλος (πιάνο), Σολίστ| Άρτεμις Μπόγρη (σοπράνο) MUTATION για φλάουτο | Νικολός Δημόπουλος (φλάουτο)

Βιογραφικά σημειώματα

Γιώργος Κουρουπός Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1942. Σπούδασε μουσική στο Ωδείο Αθηνών (1953-65, δίπλωμα πιάνου) με καθηγητές την Αικατερίνη Πάντζαρη, τον Σπύρο Φαραντάτο, τον Δημήτρη Μαρή και τη Μαρία Χαιρογιώργου. Στο διάστημα 1959-1968 συμμετείχε ως πιανίστας σε όλες τις ηχογραφήσεις και τις συναυλίες του Μάνου Χατζιδάκι, επίδραση που τον έστρεψε στη σύνθεση αρκετών τραγουδιών, μερικά από τα οποία έγιναν εμπορικές επιτυχίες και βραβεύτηκαν σε ελληνικά φεστιβάλ τραγουδιού. Παρ’ όλα αυτά δεν μετέθεσε τους βασικούς στόχους του στη μουσική και μετά την αποφοίτησή του από τη Μαθηματική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (πτυχίο, 1967) έγραψε το πρώτο του μεγάλο έργο, τις Αντιφωνίες, σε κείμενα από τους ψαλμούς VI, XXII, XLVI του Δαβίδ. Εργάστηκε για έξι περίπου μήνες ως βοηθός του Γιάννη Χρήστου, έγραψε τη μουσική για τον Ρήσο του Ευριπίδη, που ανεβάστηκε από το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο το καλοκαίρι του 1968, και, αμέσως μετά, πήγε στο Παρίσι με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης.

Στη διάρκεια της τετράχρονης μελέτης του με τον Ολιβιέ Μεσσιάν στο Κονσερβατουάρ (1968-72), αφομοίωσε τα τελευταία ρεύματα της σύγχρονης τεχνικής, με ιδιαίτερη έμφαση σε δύο θέματα: το τραγούδι (Κινούμενη άμμος, 1968/ Ελληνικό τραγούδι, 1970/ Λάι, 1971) και το μουσικό θέατρο, με σειρά ελληνικών θεμάτων, τα οποία μέχρι σήμερα αποτελούν έναν από τούς βασικούς πυρήνες του έργου του (Ομηρικά Ι, 1969/ Ομηρικά ΙΙ, 1970/ Εκκλησιάζουσαι,1971/ Ερμής και Προμηθεύς, 1971-73). Μετά την αποφοίτησή του, εργάστηκε ως βοηθός καθηγητή στο Κονσερβατουάρ, ενώ από το 1972 μέχρι το 1976 ήταν υπεύθυνος για την οργάνωση και την προώθηση των μουσικών εκδηλώσεων του Πολιτιστικού Κέντρου του παρισινού προαστίου Κρετέιγ. Έργα του παρουσιάστηκαν επανειλημμένα στο Παρίσι, σε πολλές πόλεις της Γαλλίας και της Ευρώπης (Σπουδή πάνω στις γεωμετρικές προόδους, 1971/ Σύγκρουση, 1972/ Abstr’Acte, 1974), ενώ η ιδιαίτερη επιτυχία των μεγάλων σκηνικών δημιουργιών του (Ερμής και Προμηθεύς, 1973/ Τα παιδιά της άμμου, 1974/

Ο πύργος της Βαβέλ, 1976) οδήγησαν σε σημαντικές συνεργασίες: το 1975 με τον σκηνογράφο-σκηνοθέτη Γιάννη Κόκκο, για το ανέβασμα του μουσικού-θεατρικού έργου «Ο Θεός το θέλει», με θέμα το ιστορικό επεισόδιο της Σταυροφορίας, και, λίγο αργότερα, το 1977, με τον σκηνοθέτη Αντουάν Βιτέζ, για το δραματικό του έργο Griselidis – και τα δυο στο Φεστιβάλ της Αβινιόν. Έχοντας αρχίσει ήδη να διακρίνει το αδιέξοδο των νέων τάσεων της πρωτοπορίας και να ενοχλείται από την έπαρση και τους περιορισμούς που επέβαλλε το κύκλωμα αυτό, το 1977 ο Γιώργος Κουρουπός επέστρεψε στην Ελλάδα, όταν η σταδιοδρομία του στην Ευρώπη βρισκόταν στο υψηλότερο σημείο της. Στη χρονική εκείνη περίοδο επανήρθε σε ένα μελωδικότερο ιδίωμα και οικονομία μέσων (Έξι τραγούδια για ποντίκια, 1979/ Αυτοσχεδιασμός, στη μνήμη Γιάννη Χρήστου, 1980) και ασχολήθηκε εντατικά με τη μουσική για το θέατρο. Από το 1986 και μετά (Το γάλα του αιγιαλού, 1986/ Εισαγωγή στο “Κιβώτιο”του Άρη Αλεξάνδρου, (1987) διακρίνεται η λεπτή επεξεργασία του μουσικού ιστού και η δραματική συμπύκνωση της έκφρασης, με κορυφαία σημεία τα έργα Αφιέρωμα στον Οδυσσέα Ελύτη (1990) και Πυλάδης (όπερα, 1991). Η τελευταία δεκαετία (1991-2000) υπήρξε ιδιαίτερα παραγωγική: πολλές θεατρικές μουσικές (Ηλέκτρα,Μήδεια, Οιδίπους επί Κολωνώ, Ελένη στην Επίδαυρο, Ανδρομάχη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και στο Φεστιβάλ της Αβινιόν, κ.ά.), δύο κύκλοι τραγουδιών, το συμφωνικό μπαλέτο Οδύσσεια, σε χορογραφία Τζων Νοϋμάγιερ, συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής και της Όπερας του Αμβούργου, που έχει ήδη ξεπεράσει τις 50 παραστάσεις σε όλο τον κόσμο (περιλαμβανομένων και αυτών στη Βασιλική Όπερα της Δανίας, το 2003).

Για τη μουσική του αυτή, τιμήθηκε με το διεθνές βραβείο Benois de la danse το 1996. Άλλα σημαντικά έργα της τελευταίας περιόδου: η όπερα Οι δραπέτες της σκακιέρας σε λιμπρέτο Ευγένιου Τριβιζά (Εθνική Λυρική Σκηνή 1998), Ντιβερτιμέντι για τον Καζανόβα, μπαλέτο σε χορογραφία της Κάρολ Αρμιτάζ (Φεστιβάλ Αθηνών, 2000), Κοντσερτίνο για πιάνο και ορχήστρα, η όπερα Το καράβι του έλατου, σε λιμπρέτο Ιουλίτας Ηλιοπούλου, παραγγελία του Κέντρου Χορωδιακής Πράξης της Κεφαλονιάς για τα εγκαίνια του Θεάτρου του Ληξουρίου το 2002, καθώς και η λυρική τραγωδία Ιοκάστη (κείμενα Ιουλίτας Ηλιοπούλου), για ηθοποιό, υψίφωνο, μπάσο, ανδρική χορωδία και μικρή ορχήστρα, παραγγελία του Κέντρου Πολιτιστικών Πρωτοβουλιών και Επικοινωνίας

«Η ανθρώπινη φωνή», Δήμου Βέροιας. Το 2004 γράφει το «Μονόγραμμα», δραματική καντάτα σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη, για βαρύτονο, υψίφωνο και ορχήστρα, παραγγελία από τον οργανισμό ΑΘΗΝΑ 2004. Έχει διοριστεί αναπληρωτής διευθυντής του Τρίτου Προγράμμα τος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας (1977-81), πρόεδρος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (1982-84), διευθυντής του μουσικού τομέα της Δημοτικής Επιχείρησης Πολιτιστικής Ανάπτυξης Καλαμάτας (1985-90), πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής την περίοδο 1994-1999, ενώ από το 1995 είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Ορχήστρας των Χρωμάτων. Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, από το 2000 μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Ιονίου Πανεπιστημίου και από το 2003 καθηγητής στο τμήμα Μουσικών Σπουδών του ιδίου Πανεπιστημίου.

Άρτεμις Μπόγρη Γεννήθηκε στην Αθήνα και άρχισε τις μουσικές της σπουδές πρώτα στο πιάνο σε ηλικία 10 ετών. Το 1996 ξεκίνησε μαθήματα κλασσικού τραγουδιού στην τάξη της Μαρίνας Κρίλοβιτς στο Ωδείο Αthenaeum από όπου πήρε το δίπλωμα της τον Ιούνιο του 2002 με το βαθμό Άριστα Παμψηφεί, Α΄ Βραβείο, και χρυσό μετάλλιο. Έχει συμμετάσχει σε μαθήματα υποκριτικής και μελοδραματικής που δόθηκαν από τους σκηνοθέτες Βασίλη Νικολαίδη και Κάρμεν Ρουγγέρη, καθώς και σε σεμινάρια τραγουδιού της Δάφνης Ευαγγελάτου, της Jeannette Pilou και του Άρη Χριστοφέλλη, με τον οποίο συνεχίζει τη μελέτη ρεπερτορίου. Υπήρξε ενεργό μέλος του Όπερα στούντιο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής από το 2009 έως το 2011.

Έχει δώσει συναυλίες συνεργαζόμενη με την Πρότυπη Ορχήστρα Δωματίου Αθηνών, την Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων, την Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης, την Ορχήστρα των Χρωμάτων, την Ορχήστρα της Ε.Ρ.Τ, το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, την Καμεράτα υπό τη διεύθυνση του Helmuth Rilling και με το Φεστιβάλ Ναυπλίου 2008 (Καλλιτεχνική διεύθυνση- Γιάννης Βακαρέλης). Από το 2001 συνεργάζεται με την Εθνική Λυρική Σκηνή σε παραγωγές της παιδικής σκηνής. Από τον Ιούνιο του 2008 συνεργάστηκε με την Πειραματική Σκηνή της Ε.Λ.Σ (Αρχιμουσικός/Καλλιτεχνικός σύμβουλος- Θόδωρος Αντωνίου)στο έργο του Βίκτορ Ούλμαν «Ο αυτοκράτορας της Ατλαντίδας» (Bubikopf-κορίτσι), και αργότερα εμφανίστηκε στους ρόλους του Συνθέτη ( Αριάδνη στη Νάξο), της πρώτης κυρίας (Ο μαγικός αυλός) και της Ροζίνας (Ο κουρέας της Σεβίλλης). Το Φεβρουάριο του 2010 εμφανίστηκε στην όπερα του Γιώργου Κουρουπού «Η σκηνή των θαυμάτων» (πρώτη πανελλήνια παρουσίαση-Μέγαρο Μουσικής Αθηνών), τραγουδώντας το ρόλο της Τσιρίνας. Τελευταία συμμετείχε στην πρώτη παγκόσμια αναβίωση της όπερας του C.W. Gluck “Il trionfo di Clelia” τραγουδώντας το ρόλο του Mannio (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών- Φεβρουάριος 2012). Είναι απόφοιτος του Τμήματος Οικονομικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

Idée Fixe – ensemble Καλλιτεχνική διεύθυνση | Ερατώ Αλακιοζίδου Σκοπός του συνόλου Idée Fixe είναι η διάδοση της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας.

Το ενδιαφέρον εστιάζεται στο ρεπερτόριο της μουσικής που γράφτηκε στον 20ο & 21ο αιώνα, αναζητώντας απαντήσεις σε ερωτήματα που αφορούν τα ονόματα και την ταυτότητα αυτού του ρεπερτορίου, τις ανεπαίσθητες αποσιωπήσεις, τις απροσδόκητες επιρροές, τις αποκλίσεις, τις διαγραφές, τις επιπτώσεις μιας ύλης που είναι ακόμη ανοικτή και εν εξελίξει. Από τη διάδοση έργων Ελλήνων συνθετών μέχρι την πρόσμειξη των τεχνών (μουσική και χορός, μουσική και λογοτεχνία), η ομάδα των μουσικών του συνόλου – ξεκινώντας το 2001 με την « Ηχοσυγκυρία », το Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής και το Διεθνή Διαγωνισμό Σύνθεσης «Συνθέρμια», και φτάνοντας στις πρόσφατες συνεργασίες του συνόλου με το Κ.Θ.Β.Ε. (Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος) το Κ.Μ.Σ.Τ. (Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης)και την Κ.Ο.Θ (Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης) – επιχειρεί να ανακαλύψει τον ήχο ξανά ως σώμα, ως σκέψη και αίσθηση, ως φαντασία και μνήμη.

Το σύνολο IF μεταξύ άλλων έχει καθιερώσει κύκλους συναυλιών ξεχωριστών θεματικών ενοτήτων :επετειακά Πορτραίτα Ελλήνων συνθετών-(Γιάννης Παπαϊωάννου, Θόδωρος Αντωνίου, Δημήτρης Θέμελης, Νίκος Αστρινίδης, Γιώργος Κουρουπός), Το σύμπαν της Ρώσικης Πρωτοπορίας, Έργα Εβραίων συνθετών απαγορευμένα από το Γ΄ Ράιχ (Entratete Musik),Μουσική και Θρησκεία,Sea Sound scene & Video Art,Αφιέρωμα στα έργα του Dmitri Smirnov & Elena Firsova κ.α Η παρουσία και η εκπαιδευτική δράση του συνόλου είναι πολυποίκιλη.

Εκτός από τη παρουσίαση συναυλιών για παιδιά και νέους, τη διοργάνωση σεμιναρίων μουσικής και την υποστήριξη του Τμήματος Σύνθεσης στο Δημοτικό Ωδείο Θέρμης, το Idée Fixe είναι το μοναδικό σύνολο που δρα στο χώρο της ωδειακής εκπαίδευσης στηρίζοντας τους σπουδαστές σύνθεσης κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. Από το 2005 είναι Ensemble in Residence του Δημοτικού Ωδείου Θέρμης. Το σύνολο εμφανίζεται σε σημαντικές αίθουσες συναυλιών και χώρους τεχνών, όπως και σε διεθνή φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, αναπτύσσοντας σχέσεις με σημαντικούς καλλιτέχνες και πολιτιστικούς φορείς προκειμένου να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις ουσιαστικών δράσεων, συνεργασιών και ανακαλύψεων μέσω της μουσικής δημιουργίας.

Τα μέλη του συνόλου ξεχωριστά αλλά και συνολικά συνεργάζονται με πολλούς καταξιωμένους συνθέτες οι οποίοι έχουν γράψει και αφιερώσει σ΄ αυτό πληθώρα έργων που έχουν παρουσιαστεί σε πρώτες εκτελέσεις. Ο κόσμος των ήχων και τα έργα που τον απαρτίζουν δεν είναι ένα πεπερασμένο σύνολο καταστάσεων. Είναι μια πύλη εισόδου, διαρκώς ανοιχτή σε ανεξάντλητες ερμηνείες.

Το ενόργανο σύνολο Idée Fixe αποτελείται από τους-(αλφαβητικά): Ερατώ Αλακιοζίδου– πιάνο, Ευτυχία Βενιωτά-πιάνο, Αλεξάντρα Βόλτση-βιόλα, Όμηρο Γιαβρούμη-βιολί, Βίκτωρ Δάβαρη-βιολοντσέλο, Νικολό Δημόπουλο-φλάουτο, Ντόλλυ Λιανά-κρουστά, Δημήτρη Λεοντζάκο -κλαρινέτο, Γιάννη Πολυμενέρη-κοντραμπάσο, Κωσταντίνο Ράπτη-Ακορντεόν Κοντσέρτου (μπαγιάν), Μαρία Σπανού-βιολί, Θεόφιλο Σωτηριάδη-σαξόφωνο. Το σύνολο έχει εμφανιστεί υπό την διεύθυνση των: Βλαδίμηρου Συμεωνίδη, Μίλτου Λογιάδη, Δημήτρη Δημόπουλου, Θόδωρου Αντωνίου και Αλέξανδρου Μυράτ.(www.ideefixe.gr)